e-Doręczenia
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie, ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.
Zakładając adres do e-Doręczeń dla swojej firmy tym samym wskazujesz ten adres jako adres do korespondencji urzędowej. Wpisanie adresu do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych oznacza, że urzędy korzystające z e-Doręczeń będą przesyłały korespondencję twojej firmie wyłącznie elektronicznie.
Baza adresów elektronicznych (BAE) to publiczny rejestr prowadzony przez ministra cyfryzacji, w którym są zebrane adresy do e-Doręczeń. Oprócz adresów, baza zawiera informacje o wszystkich dostawcach świadczących usługi e-Doręczeń.
Usługę e-Doręczeń świadczą wyłącznie dostawcy usług zaufania: publiczni oraz komercyjni (niepubliczni).
Publiczny dostawca e-Doręczeń – obecnie Poczta Polska S.A., to podmiot wyznaczony do świadczenia bezpłatnej usługi e-Doręczeń oraz do zapewnienia skrzynek elektronicznych wszystkim tym, którzy zdecydują się na korzystanie z publicznej usługi e-Doręczeń.
Niepubliczny dostawca e-Doręczeń to podmiot komercyjny, u którego możesz założyć adres oraz skrzynkę do e-Doręczeń.
Złóż wniosek o adres do e-doręczeń (samodzielnie):
https://biznes.gov.pl/pl/portal
lub składając wniosek CEIDG-1 pkt 22
Termin na wdrożenie e-Doręczeń, zależy od daty rejestracji firmy w CEIDG albo w KRS:
-
firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG albo w KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
-
firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku i nie będą dokonywały żadnych zmian w swoim wpisie, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku
-
firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Pamiętaj
-
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku będą mieli możliwość złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG już od 1 stycznia 2025 roku.
-
Od 1 lipca 2025 roku przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEIDG, będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń we wniosku o zmianę wpisu.
Uwaga! Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, będą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 roku.
Nawet jeśli przepisy dają ci sporo czasu na założenie adresu do e-Doręczeń, złóż wniosek odpowiednio wcześniej. Utworzenie adresu i skrzynki do e-Doręczeń może potrwać kilka dni.
Jakie są korzyści e-Doręczeń
e-Doręczenia dają ci gwarancję:
-
jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata
-
tajemnicy korespondencji
-
niezafałszowania (integralności) przesyłanych danych
-
dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru
-
dostępu do informacji o dacie i czasie wysłania i otrzymania korespondencji
-
możliwości szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy.
Kto musi mieć adres do e-Doręczeń
Skrzynkę do e-Doręczeń muszą mieć:
-
przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG
-
przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS.
Poza firmami, adres do e-Doręczeń muszą również mieć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.
Obowiązkowo z e-Doręczeń muszą korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to: adwokata,,radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami już 1 stycznia 2025 roku.
Pamiętaj! Do października 2029 roku wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.
Kwalifikowani dostawcy usług (KDU)
Kwalifikowani dostawcy usług (KDU) to podmioty, które uzyskały uprawnienia kwalifikowanego dostawcy rejestrowanego doręczenia elektronicznego i zostali wpisani do rejestru dostawców usług zaufania.
Kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego:
-
umożliwia korespondencję pomiędzy firmami, osobami fizycznymi, a także z urzędami,
-
polega na wysyłaniu i odbieraniu korespondencji na adres lub z adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE),
-
gwarantuje jednoznaczną identyfikację nadawcy i odbiorcy,
-
umożliwia bezpiecznie przechowywanie wiadomości,
-
zapewnia dowody wysłania i otrzymania korespondencji,
-
jest równoważna prawnie z tradycyjną pocztową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
-
gwarantuje poufność korespondencji i chroni przed kradzieżą, uszkodzeniem oraz ingerencją w treść,
-
jest usługą komercyjną, co oznacza, że może być płatna,
-
jest prowadzona przez kwalifikowanych dostawców usług zgodnie ze standardem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Więcej informacji na temat oferowanych usług znajduje się na stronach internetowych kwalifikowanych dostawców usług:
-
Asseco Data Systems S.A.
-
Autenti sp. z o.o.
-
KFJ Inwestycje Sp. z o.o.
-
Poczta Polska S.A.
-
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.