23 kwietnia 2025 r., w Brodnicy odbyła się Konferencja Oświatowa poświęcona cyfryzacji edukacji. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz lokalnych, dyrektorów szkół, nauczycieli i ekspertów z całej Polski, którzy wspólnie pochylili się nad wyzwaniami i szansami, jakie niesie cyfrowa transformacja oświaty.
Konferencja została zorganizowana przez Urząd Miejski w Brodnicy, we współpracy z dyrektorami miejskich szkół oraz zespołem projektowym „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”. Patronat nad wydarzeniem objęli Dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.Współorganizatorami byli: Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji w Toruniu oraz Placówki Doskonalenia Nauczycieli IMPULS w Olsztynie.
Część wykładową konferencji otworzył Burmistrz Brodnicy, Jarosław Radacz. W panelach dyskusyjnych omówiono m.in.: : „Cyfrowe wyzwania w edukacji”, „Narzędzia cyfrowe i AI a efektywność procesów edukacyjnych”, „Empatia, poczucie sensu i wartościowe relacje, czyli o czym roboty mogą tylko pomarzyć?”, „Psychospołeczne uwarunkowania i konsekwencje cyberzaburzeń”, „Wyzwania dla profilaktyki”.
W części warsztatowej uczestnicy mieli okazję w praktyce zapoznać się z tematami, takimi jak: „AI jako prawa ręka nauczyciela w przygotowaniu materiałów dydaktycznych czyli jak zaoszczędzić czas”, „Narzędzia cyfrowe w codziennej pracy nauczyciela, z wykorzystaniem ZPE”, „STEAM w edukacji - projektowanie 3D jako wsparcie dydaktyczne”, „Praktyczne wykorzystanie platformy LMS podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych”, „STEAM-owe lekcje, czyli jak połączyć naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę”, „Higiena cyfrowa, a kondycja psychiczna dzieci i młodzieży”, „Diagnozowanie cyberzaburzeń u dzieci i młodzieży”, „Telefony w szkole, jako wyzwanie pedagogiczne” i „Ocenianie z AI”.
Tematyka konferencji wynika ze zgłaszanych na bieżąco potrzeb naszych placówek oświato-wych i bywa początkiem albo też podsumowaniem podejmowanych w nich działań. Ostatnie konferencje odbywały się pod hasłem: „EDUKACJA DLA WSZYSTKICH” i „ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I UCZNIÓW WYZWANIEM BRODNICKICH SZKOŁ I PRZEDSZKOLI”. W tym roku pochylimy się nad wyzwaniami, związanymi z cyfryzacją oświaty. Od wielu lat komputery wywierają coraz większy wpływ na zmiany, zachodzące w funkcjonowaniu społeczeństw: w gospodarce, administracji, bankowości, handlu, komunikacji, ale także w nauce, edukacji i naszym życiu osobistym. Informatyka, jako dziedzina wiedzy wraz z technologiami, które wspiera, integruje się z niemal wszystkimi innymi dziedzinami i staje się ich nieodłącznym elementem. Wczesny kontakt z informatyką w szkole, a nawet już w przedszkolu pozwala przybliżać uczniom możliwości praktycznego zastosowania tej dziedziny w codziennym życiu. Wkraczający w zawodowe i dorosłe życie uczniowie muszą być przygotowani do podjęcia obowiązków i wyzwań, jakie stawia przed nimi XXI w. Powinni zatem znać podstawowe metody informatyki, aby w przyszłości stosować je w praktycznych sytuacjach. Od maja 2024 roku Brodnica jest w programie pilotażowym ORE (jako jeden z 51 samorządów w skali kraju) „CYFROWY ROZWÓJ OŚWIATY W JST”. Projekt jest odpowiedzią na zapotrzebowanie w tym obszarze, które zgłaszali brodniccy pedagodzy. Efektem udziału w projekcie była już, m.in., ubiegłoroczna debata oświatowa na temat cyfryzacji, a będzie - przygotowanie Harmonogramu Działań Rozwojowych na najbliższe lata, w obszarze cyfryzacji oświaty. Podejmowane przez brodnicki samorząd działania wpisują się w rozwiązania zawarte w uchwale nr 98 Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r., w sprawie przyjęcia polityki publicznej pod nazwą „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Polityka ta stanowi realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C8L), przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (dalej „KPO”).